Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kariérní neřád podle ministryně Valachové

„Cílem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je zavést kariérní systém, který podpoří celoživotní profesní rozvoj učitelů a propojí ho se systémem odměňování,“  hrdě hlásá záložka Priority na webu MŠMT.

„Podle Programového prohlášení vlády předložilo MŠMT návrh novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění, do meziresortního připomínkového řízení. Tím byl návrh současně veřejně zpřístupněn odborné i široké veřejnosti.“

No a?

Zpřístupnit zdaleka neznamená diskutovat. Stejně jako v případě inkluze se ministerstvo s odbornou veřejností diskutovat příliš nezdržuje. A tou odbornou veřejností, aby bylo jasno, teď myslím 100 000 učitelů, kterých se tato novela dotkne především.

Že paní ministryně kvůli inkluzi přece vyjela do všech krajů? – Ano. Ale to už jen představovala definitivní podobu své inkluzívní novely. Bude mít učitelský kariérní řád podobný průběh? Vyjede ministryně do krajů představit až definitivní podobu novely?

To není diskuse. To je píár. To je možná už předvolební tažení.

Posuďte sliby MŠMT o profesním růstu a systému odměňování a srovnejte je s námitkami učitelů z praxe, které nedávno formulovalo Učitelské profesní sdružení.

10 námitek UPS k předloženému kariérnímu řádu

  1. Nesouhlasíme se způsobem přípravy kariérního řádu. MŠMT opět neoslovilo širokou učitelskou veřejnost a spoléhá se pouze na zastupitelskou roli organizace, které nezastupuje učitele veřejných škol. Znovu tak prohloubilo nedůvěru učitelů v možnost skutečné partnerské spolupráce při přípravě zásadních změn ve školství.
  2. Nesouhlasíme s tím, jaké postavení vytváří KŘ pro začínající učitele.  Je zcela demotivující, aby začínající učitel byl zařazen do platového stupně nižšího, než mají kvalifikovaní kolegové, a aby musel dva roky v nejistotě čekat na pracovní smlouvu na dobu neurčitou. MŠMT by mělo ještě před zavedením KŘ dohodnout s fakultami připravujícími učitele podobu profilu plnohodnotného absolventa učitelského studia.
  3. Nesouhlasíme se samoúčelným zaváděním nových pozic, mám na mysli navržené pozice mentora a koordinátora evaluace. Návrh KŘ zcela přehlíží existenci metodických sdružení, která by měla být prostorem pro sdílení zkušeností a zdrojem neformálního mentorství. MŠMT by mělo práci těchto metodických sdružení na školách podpořit. Práce koordinátora evaluace může být spojena s již existující pozicí koordinátora ŠVP. Zavádění nových pozic vytváří jen zbytečné finanční náklady.
  4. Odmítáme, aby uchazeči o „atestaci“ byli zatěžováni poplatkem. Celý kariérní řád musí financovat MŠMT. KŘ nelze spustit bez jasného zajištění jeho financování.
  5. Upozorňujeme, že předložený návrh KŘ nedostatečně odlišuje profesní rozvoj a kariérní postup. Považujeme za primární především profesní rozvoj. Učitel musí být ohodnocen především za práci se žáky a tomu musí odpovídat jakýkoliv předložený standard učitele. MŠMT musí ještě před zavedením KŘ učinit kroky ke zlepšení úrovně DVPP, zajistit jeho kvalitní akreditaci a průběžnou kontrolu. (Pro srovnání Viz)
  6. Trváme na požadavku, aby kariérní řád byl od samého začátku otevřený všem učitelům bez administrativních omezení. Několikaleté náběhové období vytvoří řadu nespravedlností a bude zdrojem nerovností mezi učiteli. Proto je nezbytné, aby MŠMT nejprve vytvořilo organizační a finanční podmínky k úplnému spuštění KŘ.
  7. Vidíme vážná rizika ve spojení kariérních stupňů a podmínek pro specializační činnosti. Např. pro výchovné poradce to bude znamenat kvalifikační studium a dosažení vyššího KS. Specializační činnosti budou dlouho v provizorním režimu.
  8. Nesouhlasíme s tím, aby rozhodování o kariérním postupu opouštělo školu tak, jak navrhuje KŘ pro KS 3. Za školu je odpovědný ředitel a ten by měl být na základě jasných pravidel také odpovědný i za kariérní postup učitelů dané školy. Je na MŠMT, aby nejprve – ještě před zavedením KŘ – taková pravidla pro ředitele připravilo.
  9. Nesouhlasíme s tím, aby kariérní řád dále zvyšoval míru administrativní zátěže učitelů spojenou s vedením portfolií a vytvářením a hodnocením vzdělávacích plánů. Kariérní řád nesmí učitele odvádět od vlastní pedagogické činnosti se žáky ve třídách. Podobně je nesmyslné, aby od pedagogické činnosti se žáky ve třídách byli odváděni učitelé na vyšším kariérním stupni prostřednictvím snížených úvazků a zasedání v atestačních komisích. Kvalitní učitelé musí zůstat ve třídách a především učit.
  10. Odmítáme, aby se atestační řízení svou podobou blížilo komisionální zkoušce. Atestační řízení musí mít průběžný charakter, atestační řízení nesmí být pro učitele hrozbou, ale motivací. MŠMT musí zajistit účastníkům atestace potřebnou podporu.
Autor: Zdeněk Sotolář | sobota 14.5.2016 17:20 | karma článku: 22,49 | přečteno: 589x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Objektivní není totéž co stejný

Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.

6.7.2020 v 20:30 | Karma: 11,66 | Přečteno: 333x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek

Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.

18.6.2020 v 17:00 | Karma: 14,81 | Přečteno: 269x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co ve školách zůstane po současném chaosu?

„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?

9.6.2020 v 16:28 | Karma: 16,89 | Přečteno: 936x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?

Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.

7.6.2020 v 22:38 | Karma: 13,02 | Přečteno: 295x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67 | Přečteno: 705x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministr Plaga dál řádí jako génius chaosu

Prý navrhne vládě, aby se do školy vrátil celý druhý stupeň. Dobrovolně. Ve skupinách. Ne se učit, ale jen tak – pokecat si.

25.5.2020 v 18:02 | Karma: 20,39 | Přečteno: 558x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Jak potopit vzdělání aneb Zdaleka ne poslední expert v Čechách

Vzdělání je bezesporu věc veřejná, věc dotýkající se všech. Každý v této zemi je žák minulý, současný nebo budoucí. Stejně jako je každý v této zemi minulý, současný nebo budoucí pacient. Ale jen ve školství řádí tolik expertů.

20.5.2020 v 14:08 | Karma: 19,56 | Přečteno: 501x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Učitel je spotřebním materiálem systému

Slyšíme to vlastně pořád. Nedávno v rozhovoru s Janou Strakovou: „Naši učitelé naopak kladou důraz na výsledky“. Ale opravdu to jsou právě učitelé, kdo klade důraz na výsledky?

17.5.2020 v 20:28 | Karma: 20,50 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Smetana řekl, nebo Smetana řekla? Kam až povede prznění češtiny?

„Současný právní stav nutí ženy, které chtějí příjmení bez -ová, ke lži.“ Řekl Profant. Nebo řekla Profant? Řekla Válka? Nebo řekl Válka?

14.5.2020 v 22:28 | Karma: 41,48 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Trocha počtů aneb Kdo vlastně tahá spolu s MŠMT za nitky?

V článku Adély Skoupé padne řada jmen. Mazancová, Jirásko, Černý, Zajíček, Schejbalová... Autorka se asi opravdu snažila oslovovat, aby článek nabyl věrohodnosti.

14.5.2020 v 20:59 | Karma: 18,31 | Přečteno: 478x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co vše přináší vzdálené vyučování? Třeba přehnaná očekávání.

Karanténa uvrhla školy do nových podmínek, do nečekaných podmínek, do podmínek vzdálené výuky. Ale hned se najdou „modernisté“, kteří možnosti takové výuky a jejího hodnocení přeceňují. A vylétají ze stejných hnízd jako vždy.

13.5.2020 v 18:27 | Karma: 18,03 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Zbytečný manuál zbytečného ministra

Měsíc jsme čekali na manuál, který upřesní způsob výuky po návratu/nenávratu do škol. Když jsme se ho dočkali, ministr nás ujišťuje, že jeho plnění nikdo nebude vyžadovat.

12.5.2020 v 21:47 | Karma: 26,30 | Přečteno: 885x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Hokus pokus Plagus aneb ještě větší chaos na školách

Nedávno MŠMT vymyslelo návrat/nenávrat žáků prvního stupně a teď přichází s podobným nápadem pro deváťáky.

3.5.2020 v 21:15 | Karma: 23,01 | Přečteno: 859x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Pandemický nárůst bezobsažných komentářů ke školství promořuje média

Málokterá profese je bombardována tolika přechytralými komentátory jako právě školství. Komentátoři se slétají k hostině jako bodavý hmyz. Nemusí nic pořádně vysvětlovat, nemusí ani ničemu pořádně rozumět. Stačí bodat a bodat.

21.4.2020 v 21:47 | Karma: 22,47 | Přečteno: 571x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Nebude-li pršet – nezmoknem aneb Alibismus ministerstva školství

Tak jsme se dočkali vyhlášky o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Nějaké překvapení?

20.4.2020 v 18:29 | Karma: 14,41 | Přečteno: 421x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Od vzdálené výuky k blízkému chaosu

Tak nějak vypadají plány MŠMT na další období. Podle harmonogramu chaos vypukne v pondělí 25. května.

15.4.2020 v 14:20 | Karma: 36,27 | Přečteno: 3596x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Česká žurnalistika: Bože, jak hluboko jsem klesla…

Dalším svědectvím pokleslé úrovně naší žurnalistiky je rozhovor s učitelem Tomášem Chrobákem. Nechci mluvit o tom, co říká pan Chrobák. Ale o tom, co dělá redaktorka Renata Kalenská, která rozhovor vedla. Vedla? Podívejme se.

9.4.2020 v 8:49 | Karma: 20,03 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Šíření poplašných zpráv jako povolání

Tak nějak se chová naše publicistika. Třeba Kateřina Perknerová v rozhovoru s náměstkem šéfinspektora Andrysem.

31.3.2020 v 13:29 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ufňukaná Ursula, koronavirus a pomazánkové máslo

Ne ta Uršula z Harryho Pottera, ale ta bruselská Ursula. Koronavirus totiž odhalil také cosi o Evropské unii.

29.3.2020 v 7:53 | Karma: 40,72 | Přečteno: 1594x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

O hyperaktivní ČŠI jedoucí na klimatické vlně

„Téma klimatické změny spadá do oblasti dvou průřezových témat rámcových vzdělávacích programů.“ Takových témat ale můžeme jmenovat celou řadu. Ale ČŠI šetří klimatickou změnu. Protože to téma teď frčí? Kdo komu jde na ruku?

14.2.2020 v 22:00 | Karma: 24,03 | Přečteno: 515x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik