Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MŠMT nevidí, neslyší, nechápe. A má v tom spojence.

„Co se ale rýsuje už nyní, je vznik paralelního, kvalitnějšího vzdělání, které je do značné míry vyhrazeno pro rodiny s nadprůměrnými příjmy. Ministerstvo školství se ale rizikem elitářství zatím nezdá být znepokojeno,“ píší HN.

Naopak. Ministerstvo sobě i všem stále nalhává, jak úspěšně buduje tzv. společné vzdělávání. Ministryně Valachová jako kafemlejnek omílá svoji inkluzívní mantru o 205 žácích a EDUin jí svorně přizvukuje, vydávaje diskusi o inkluzi za hysterii. Inkluze rozjela další kolo vzdělávacího byznysu, školitelé inkasují od škol nemalé peníze za to, že zprostředkovávají informace, které by měly být školám zprostředkovány zadarmo. Proč proškolení a certifikovaní školitelé a implementátoři šíří zmatek svévolným výkladem vyhlášky?

Stačí nahlédnout do diskusí na facebooku. „Nám řekli to, nám řekli ono.“ Například o povinnosti zpracovávat PLPP. Pro každého? Nebo jen pro nově vyšetřeného? Novináři zmateně informují o přísunu peněz na inkluzi, nerozlišujíce peníze státní a evropské. Na rozdíl od státních těch evropských je ohromné množství. Mnoho prožere podivný vzdělávací byznys. Mnoho zinkasují neziskovky. EDUin se vysmívá démonizování jejich role, ale jejich skutečnou roli nevidí a nechce vidět. V kolika projektech OPVVV jedou neziskovky?

A za tím vším vzniká paralelní soukromé elitního školství. Kvalitnější? Rodiče prý ztrácejí trpělivost se školstvím státním. Kupodivu především ti bohatí, kteří si mohou dovolit zařídit pro své ratolesti skleníkové výhody trpasličích učebních skupinek. Zatímco ve státním se často učí ve 30 žácích. Ale liessmannovší experti EDUinu stále omílají výzkumy dokazující, že kvalita výuky a počet žáků nesouvisí. Že by nám tedy všechny ty soukromé iniciativy lhaly? Proč tedy nevznikají soukromé školy s třicetihlavými třídami? 

 

Autor: Zdeněk Sotolář | sobota 17.9.2016 11:36 | karma článku: 33,38 | přečteno: 1063x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Objektivní není totéž co stejný

Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.

6.7.2020 v 20:30 | Karma: 11,66 | Přečteno: 333x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek

Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.

18.6.2020 v 17:00 | Karma: 14,81 | Přečteno: 269x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co ve školách zůstane po současném chaosu?

„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?

9.6.2020 v 16:28 | Karma: 16,89 | Přečteno: 936x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?

Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.

7.6.2020 v 22:38 | Karma: 13,02 | Přečteno: 295x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67 | Přečteno: 705x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministr Plaga dál řádí jako génius chaosu

Prý navrhne vládě, aby se do školy vrátil celý druhý stupeň. Dobrovolně. Ve skupinách. Ne se učit, ale jen tak – pokecat si.

25.5.2020 v 18:02 | Karma: 20,39 | Přečteno: 558x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Jak potopit vzdělání aneb Zdaleka ne poslední expert v Čechách

Vzdělání je bezesporu věc veřejná, věc dotýkající se všech. Každý v této zemi je žák minulý, současný nebo budoucí. Stejně jako je každý v této zemi minulý, současný nebo budoucí pacient. Ale jen ve školství řádí tolik expertů.

20.5.2020 v 14:08 | Karma: 19,56 | Přečteno: 501x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Učitel je spotřebním materiálem systému

Slyšíme to vlastně pořád. Nedávno v rozhovoru s Janou Strakovou: „Naši učitelé naopak kladou důraz na výsledky“. Ale opravdu to jsou právě učitelé, kdo klade důraz na výsledky?

17.5.2020 v 20:28 | Karma: 20,50 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Smetana řekl, nebo Smetana řekla? Kam až povede prznění češtiny?

„Současný právní stav nutí ženy, které chtějí příjmení bez -ová, ke lži.“ Řekl Profant. Nebo řekla Profant? Řekla Válka? Nebo řekl Válka?

14.5.2020 v 22:28 | Karma: 41,48 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Trocha počtů aneb Kdo vlastně tahá spolu s MŠMT za nitky?

V článku Adély Skoupé padne řada jmen. Mazancová, Jirásko, Černý, Zajíček, Schejbalová... Autorka se asi opravdu snažila oslovovat, aby článek nabyl věrohodnosti.

14.5.2020 v 20:59 | Karma: 18,31 | Přečteno: 478x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co vše přináší vzdálené vyučování? Třeba přehnaná očekávání.

Karanténa uvrhla školy do nových podmínek, do nečekaných podmínek, do podmínek vzdálené výuky. Ale hned se najdou „modernisté“, kteří možnosti takové výuky a jejího hodnocení přeceňují. A vylétají ze stejných hnízd jako vždy.

13.5.2020 v 18:27 | Karma: 18,03 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Zbytečný manuál zbytečného ministra

Měsíc jsme čekali na manuál, který upřesní způsob výuky po návratu/nenávratu do škol. Když jsme se ho dočkali, ministr nás ujišťuje, že jeho plnění nikdo nebude vyžadovat.

12.5.2020 v 21:47 | Karma: 26,30 | Přečteno: 885x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Hokus pokus Plagus aneb ještě větší chaos na školách

Nedávno MŠMT vymyslelo návrat/nenávrat žáků prvního stupně a teď přichází s podobným nápadem pro deváťáky.

3.5.2020 v 21:15 | Karma: 23,01 | Přečteno: 859x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Pandemický nárůst bezobsažných komentářů ke školství promořuje média

Málokterá profese je bombardována tolika přechytralými komentátory jako právě školství. Komentátoři se slétají k hostině jako bodavý hmyz. Nemusí nic pořádně vysvětlovat, nemusí ani ničemu pořádně rozumět. Stačí bodat a bodat.

21.4.2020 v 21:47 | Karma: 22,47 | Přečteno: 571x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Nebude-li pršet – nezmoknem aneb Alibismus ministerstva školství

Tak jsme se dočkali vyhlášky o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Nějaké překvapení?

20.4.2020 v 18:29 | Karma: 14,41 | Přečteno: 421x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Od vzdálené výuky k blízkému chaosu

Tak nějak vypadají plány MŠMT na další období. Podle harmonogramu chaos vypukne v pondělí 25. května.

15.4.2020 v 14:20 | Karma: 36,27 | Přečteno: 3596x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Česká žurnalistika: Bože, jak hluboko jsem klesla…

Dalším svědectvím pokleslé úrovně naší žurnalistiky je rozhovor s učitelem Tomášem Chrobákem. Nechci mluvit o tom, co říká pan Chrobák. Ale o tom, co dělá redaktorka Renata Kalenská, která rozhovor vedla. Vedla? Podívejme se.

9.4.2020 v 8:49 | Karma: 20,03 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Šíření poplašných zpráv jako povolání

Tak nějak se chová naše publicistika. Třeba Kateřina Perknerová v rozhovoru s náměstkem šéfinspektora Andrysem.

31.3.2020 v 13:29 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ufňukaná Ursula, koronavirus a pomazánkové máslo

Ne ta Uršula z Harryho Pottera, ale ta bruselská Ursula. Koronavirus totiž odhalil také cosi o Evropské unii.

29.3.2020 v 7:53 | Karma: 40,72 | Přečteno: 1594x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

O hyperaktivní ČŠI jedoucí na klimatické vlně

„Téma klimatické změny spadá do oblasti dvou průřezových témat rámcových vzdělávacích programů.“ Takových témat ale můžeme jmenovat celou řadu. Ale ČŠI šetří klimatickou změnu. Protože to téma teď frčí? Kdo komu jde na ruku?

14.2.2020 v 22:00 | Karma: 24,03 | Přečteno: 515x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik