Názorně to předvedl NÚV při „výkladu“ předmětu speciálně pedagogická péče. „Je třeba rozlišovat v souladu s Přílohou č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., zda předmět speciálně pedagogické péče je „předmětem“ například český znakový jazyk, alternativní a augmentativní komunikace- pak je realizován speciálním pedagogem nebo pedagogem, který vystudoval kombinovaný obor například český jazyk-speciální pedagogika a nebo se jedná o speciálně pedagogickou péči- například kroužek pro žáky s SPU – kde může se žáky pracovat pedagog s rozšířeným vzděláním pro tuto oblast.“
Nic takového Příloha1 neobsahuje. Jde o názornou ukázku překrucování vyhlášky, která nikde neuvádí, že bychom za speciální pedagogickou péčí měli hledat nějaký „kroužek“. Cituji z Přílohy 1: „Intervence ve druhém stupni zahrnuje podpůrná opatření spočívající v zajištění předmětu speciálně pedagogická péče a v zajištění pedagogické intervence. (....) Pedagogická intervence slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, případně ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku. Současně je možné využít tuto dotaci pro práci s třídou nebo skupinou žáků“. Žádná speciálně pedagogická péče v Příloze 1 definována není. Buď předmět speciálně pedagogická péče, nebo pedagogická intervence. Výklad NÚV je matoucí.
Co je však cílem těchto pojmologických kejklů? Podstata je v tom, kdo bude intervenci zajišťovat. „Předmět speciálně pedagogická péče je zajišťován pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo školského poradenského zařízení.“ Speciální pedagogové nejsou a nebudou navzdory tomu, že v šablonách na ně jsou třeba i peníze. Důležité je, kdo je však ten pedagog s rozšířenou kompetencí. Učitel. Samozřejmě. Jenomže nikde není jasně vysvětleno, jak tu rozšířenou kompetenci získá. Bude stačit jedno odpoledne? Nebo 150hodinový kurz? To je oč tu běží. Proženeme učitele DVPP a máme vyhráno. MŠMT má vyhráno. Ne školy – ne učitelé – a především – ne děti. Vlastně žáci. Ti si však zaslouží speciálního pedagoga.
Toho „rozšířeného pedagoga“ opravdu zatím nikdo řádně nevysvětli. Když jsem tuto otázku položil naší pedagogicko-psychologické poradně, předvedli mi doslova kouzlo. Zázrak, jak z vína udělat vodu. Když škola do čtyř měsíců opravdu speciálního pedagoga nesežene, a to nesežene, tak poradna předmět speciálně pedagogická péče prostě vyhandluje za pedagogickou intervenci. A ta už samozřejmě zůstane na krku učitelům. Možná dokonce zaplaceným. Ale namísto podpory speciálních pedagogů, profesionálů, bude pokračovat jen jakési speciálně pedagogické kutilství. Toť realita inkluze po Česku.