Česká školní inspekce vrací výuku do minulosti

Jestliže něco pozitivního přinesl Rámcový vzdělávací program ZV, byl to důraz na dovednosti namísto encyklopedických znalostí. Přitom klíčové kompetence znalosti nepopíraly, ale obsahovaly. ČŠI však dává přednost znalostem.

Rámcový vzdělávací program byl už stokrát proklínaný a stokrát odmítaný, protože byl zaveden unáhleně, bez důkladné veřejné diskuse. Učitelé museli narychlo sepisovat školní vzdělávací programy bez potřebné metodické podpory (a také bez řádného ohodnocení). Tato zhoubná praxe všech následujících ministerstev školství pokračovala dál a vyvrcholila za ministryně Valachové. Naposledy byl podobným způsobem sněmovnou protlačen tzv. kariérní řád.

RVP je však stále platný dokument a je tedy s podivem, že ho podkopává právě ČŠI. Testy, které za velké peníze připravila, nás vrací hluboko před rok 2005, protože namísto dovedností testují právě jen encyklopedické znalosti. Dovednostní charakter výstupů byl bohužel zdiskreditován nesmyslnými hrátkami s vhodnými a nevhodnými slovesy, které mohou učitelé při tvorbě ŠVP použít, přesto však RVP ZV směřoval správným směrem. Do budoucnosti.

Když otevřeme stránky ČŠI a nahlédneme třeba na testy z dějepisu, najdeme jen testy encyklopedických znalostí, událostí, osobností, letopočtů. Jedna za druhou se otevírají roletky odpovědí, stačí jen vybírat a klikat. Takový způsob testování pravděpodobně zvrátí výuku dějepisu na drilování znalostí; bez příběhu, bez souvislostí. Obavy vedení škol z neúspěchu v testování budou příliš silným klackem. A stejně stupidně se budou samozřejmě testovat i další předměty.

Nejde jen o způsob testování, ale jde samozřejmě také o obsah otázek, o výběr znalostí. Deváťáci budou podle plánů ČŠI běžně testování i z učiva nižších ročníků. Kdo byl Řehoř XII., Seneca, Descartes? (viz test Osobnosti I pro žáky 9. ročníku) Celé toto testování leží bohužel ve stínu diskusí o jednotných přijímačkách. Dopad na způsob výuky však může být daleko závažnější. Čeká nás návrat ke znalostem a k drilu. Někam hluboko do pedagogické minulosti.

Autor: Zdeněk Sotolář | středa 10.5.2017 14:40 | karma článku: 16,63 | přečteno: 847x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik