Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá MŠMT revizi RVP jako delší klacek?

5. 07. 2017 7:25:03
Zatímco ještě poslední varianta RVP.ZV mluví o tom, že RVP „podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání“, navržené principy revize tuto autonomii mohou zlikvidovat.

Novým principem bude, že RVP bude definovat „jádro“ výsledků učení (i když zatím nevíme jak a co). Pozitivní zprávou je, že kurikulární dokumenty stále „budou formulovat základní požadavky v podobě očekávaných výsledků učení žáka namísto obsahu jednotlivých předmětů“, tedy že snad nevzniknout bývalé osnovy s výčtem učiva. Stále bude platit, že „očekávané výsledky učení vyjadřují, co se od žáků očekává, že budou znát a budou schopni dělat. Mají zpravidla podobu vědomostí, dovedností a kompetencí, které se demonstrují v činnosti a jednání žáků (tzn. něco dělat, nikoliv jen vědět o...).“ To je v pořádku, to vše je v duchu reformy, to dává smysl. Nebezpečná rizika však vystrkují růžky jinde.

Vedle očekávaných výsledků má revidovaný RVP obsahovat řadu dalších částí. Nový RVP přinese také „způsoby ověřování“ (učitelem, standardizovaným testování, portfoliem prací). To však může směřovat k tomu, že se učitel v každém kroku bude muset ohlížet právě na navržené způsoby ověřování, v nejhorším případě přejde na nácvik na standardizované testování. Taková rizika dokládají už současné iniciativy České školní inspekce, která vyrábí nové a nové testy, ve kterých bohužel dominuje právě znalostní složka. Rozpor takových testů s duchem RVP je evidentní. Revize RVP také navíc přidává nový „kontrolní“ bod, vedle 3., 5. a 9. ročníku přibude také 7. ročník. Důraz revize na ověřování je nebezpečný.

Daleko závažnějším návrhem mohou být „doporučené učební činnosti“. „Aby mohla být požadovaná úroveň výkonu žáka přesněji vyjádřena, je vhodné ilustrovat formulace očekávaných výsledků učení příklady učebních činností a ukázkami prací žáků s komentáři k těmto ukázkám, které vyjadřují míru dosažení požadovaného výkonu.“ Ale jak je od příkladů učebních činností daleko k jednotným učebním činnostem? Navíc neexistuje (a nebude existovat) žádná shoda v tom, které učební činnosti jsou právě ty žádoucí. Není smysluplné omezovat učitele v hledání cest, jak naplnit očekávané výstupy, není smysluplné omezovat pedagogickou autonomii škol, není smysluplné omezovat zodpovědnost učitele.

Revize RVP je zatím v prenatální fázi, ale MŠMT by mělo už teď zadat vypracování nějakého řízení rizik: pojmenovat rizika a hledat cesty, jak jim předcházet. Revize RVP se nesmí proměnit v delší klacek na učitele ani na žáky. Protože cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly.

P. S. Nevyužívám nabízenou adresu revizervp@nuv.cz, protože diskuse o revizi rámcových vzdělávacích programů musí být široká a otevřená. Bez svěrací kazajky daného termínu. Ne jako v případě inkluze a kariérního řádu.

Autor: Zdeněk Sotolář | středa 5.7.2017 7:25 | karma článku: 9.74 | přečteno: 345x

Další články blogera

Zdeněk Sotolář

Na čem stojí české školství?

Jedním ze základních pilířů českého školství jsou školení. Sotva se pod okny něco nového šustne, zásadním řešením je vyslat učitele na školení. Vystavený certifikát je pak ozdobou učitelského portfolia.

6.9.2017 v 22:57 | Karma článku: 18.40 | Přečteno: 404 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Odbory máme. Máme však nějaké odboráře?

Předseda školských odborů při významných událostech léta postává za ministry jako šedá eminence. Kolik však má ČMOS skutečných členů odmítají bafuňáři zveřejnit. Proč?

24.8.2017 v 15:40 | Karma článku: 19.83 | Přečteno: 555 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Kampak zmizeli rodiče?

Školy dnes úkoluje kdekdo. Teď se přidali také čeští zubaři. Novopečený prezident České stomatologické komory Roman Šmucler chce stomatologickou osvětu po učitelích.

16.8.2017 v 14:55 | Karma článku: 23.15 | Přečteno: 828 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Z bývalého akademika tuctovým politikem

Příklad dokonalé a úplné proměny teď sledujeme na ministrovi školství. A jako tuctový politik si pohrává s pravdou jako s plastelínou. Zcela účelově celý kariérní řád zúžil na peníze.

24.7.2017 v 9:46 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 707 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Proč na Blízkém východě není a zřejmě nikdy nebude existovat žádný Palestinský stát

Palestinci nebo také Palestinští Arabové je pojem užívaný pro označení skupiny potomků lidí, kteří žili, nebo se do roku 1947 usadili na území Palestiny. Etnicky jsou často egyptského, syrského, nebo jordánského původu.

24.9.2017 v 6:38 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 10 |

Tomáš Hlaváč

Britové Asking Alexandria zažehávají oheň

Po dlouhém čekání Asking Alexandria vydala svůj singl Into The Fire. Po několika týdnech, kdy sociální sítě kapely plnili fotky s tajemným hashtagem Into The Fire, do světa vlétl song, který se stává pilotním singlem k novému albu

23.9.2017 v 11:45 | Karma článku: 5.59 | Přečteno: 115 | Diskuse

Karel Sýkora

Evangelizace – vypůjčeno od katolíků

Kodex kanonického práva (Codex Iuris Canonici, zkratka CIC) je soubor vnitřních právních předpisů a norem (kanonického práva) římskokatolické církve, závazný pro všechny římské katolíky.

23.9.2017 v 11:36 | Karma článku: 5.27 | Přečteno: 88 |

Vladimír Koliandr

Chcete probudit přirozené léčení ve vlastním nitru?

Tímto článkem dávám svým čtenářům obrovský dar. Nenechte si ujít příležitost naučit se léčit se sami! Při praktické realizaci můžete vidět či cítit i malou změnu ihned!

23.9.2017 v 9:00 | Karma článku: 19.60 | Přečteno: 527 | Diskuse

Karel Sýkora

Fatboy Slim – Weapon Of Choice

Fatboy Slim také známý jako Norman Cook je britský hudebník žánru taneční hudby. Spolu s interprety The Prodigy a The Chemical Brothers patří k průkopníkům žánru, který se nazývá big beat.

23.9.2017 v 8:31 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 65 |
Počet článků 182 Celková karma 20.90 Průměrná čtenost 898

Pracuji jako učitel už skoro 30 let, a proto píšu především o školství a vzdělávání. Jako člen Učitelského profesního sdružení chci podporovat učitelskou profesi.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.