Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Průvan z Britských listů aneb Kartousovo učené tlachání

V Hodině duchů Liessmann varuje: „Význam experta na vzdělání nespočívá ani tak v kvalitě jeho expertízy jako v mediální pozornosti, jíž požívá.“ Bohumil Kartous navíc dokáže nadesignovat svoje „expertízy“ jako učená sdělení.

Předvádí to v dalším obsahově tradičním opusu s názvem Zeman ve třídách, skryté kurikulum a pedagogická statečnost. V podkapitolce Rigidita opět omílá mezi experty oblíbenou představu dnešní školy s „designem“ jako „za Marie Terezie“. Předkládá hrůzyplný obraz „Třídy s řadami „kostelních“ lavic, v nichž mají děti pokud možno tiše sedět a zaznamenávat, co jim učitel, svrchovaný pán nad pravdou veškerenstva, odhalí.“  Řady lavic – to je jediné, čeho si dokáže zaslepený Kartous na dnešních školách všímat. Stačí mu jen nakouknout do třídy a šmahem odsoudit. Že se již dávno daly třídy do pohybu, to Kartousovi samozřejmě uniká. Jestliže dává rovnítko mezi nějaké tereziánské memorování a dnešní práci ve školách, musí být mimořádně zabedněný a mimořádně zaujatý.

„Děje se tak v rigidně stanovených časových jednotkách, na jejichž počátku žáci vzdávají úctu nezpochybnitelné autoritě učitele tím, že povstanou a nadále se bez vyzvání nevyjadřují, ať už učitel sděluje cokoliv a jakkoliv.“ Tradiční úvodní pozdrav Kartous interpretuje ve svých chorých představách jako zaslepený hold autoritě. Že by také mohlo jít o docela „obyčejnou“ úctu vůči dospělému a smluvený signál, že právě začíná hodina?  Jak by si to kartousové představovali? Uspokojilo by je „času voe“? Nebo by stačilo sundat nohy z lavic? Chtěli by snad prosadit hulvátství jako svoje „skryté kurikulum“? V rádobyučeném tlachání tak Kartous pokračuje v neblahém poslání experta a velmi podstatně ovlivňuje veřejnou náladu a všudypřítomný obraz o školách, učitelích a univerzitách.“

A tuto veřejnou náladu a tento všudypřítomný obraz o školách Kartous ovlivňuje a používá k tomu slova velice neomalená: „…v rozporu s demokratickou představou o svobodně, samostatně uvažujícím člověku vychovává skryté kurikulum veřejného školství své žáky ke slepé podřízenosti formálních autorit.“ –  Je zvláštní, že týž Bohumil Kartous je také představitelem tzv. obecně prospěšné společnosti EDUinu, která si pro tento rok jako jednu ze tří priorit vytýčila podporu právě veřejného školství. Že svými slovy Kartous páchá přímo opak, je více než zjevné. Čemu věřit? Spolek EDUin buď trpí nějakou myšlenkovou schizofrenií, nebo nám prostě lže. Vytvářet falešný obraz veřejného školství ničemu neprospívá; snad kromě laciné popularity takového experta.

Autor: Zdeněk Sotolář | pátek 3.2.2017 12:01 | karma článku: 28,71 | přečteno: 1302x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Objektivní není totéž co stejný

Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.

6.7.2020 v 20:30 | Karma: 11,66 | Přečteno: 333x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek

Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.

18.6.2020 v 17:00 | Karma: 14,81 | Přečteno: 269x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co ve školách zůstane po současném chaosu?

„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?

9.6.2020 v 16:28 | Karma: 16,89 | Přečteno: 936x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?

Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.

7.6.2020 v 22:38 | Karma: 13,02 | Přečteno: 295x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67 | Přečteno: 705x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministr Plaga dál řádí jako génius chaosu

Prý navrhne vládě, aby se do školy vrátil celý druhý stupeň. Dobrovolně. Ve skupinách. Ne se učit, ale jen tak – pokecat si.

25.5.2020 v 18:02 | Karma: 20,39 | Přečteno: 558x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Jak potopit vzdělání aneb Zdaleka ne poslední expert v Čechách

Vzdělání je bezesporu věc veřejná, věc dotýkající se všech. Každý v této zemi je žák minulý, současný nebo budoucí. Stejně jako je každý v této zemi minulý, současný nebo budoucí pacient. Ale jen ve školství řádí tolik expertů.

20.5.2020 v 14:08 | Karma: 19,56 | Přečteno: 501x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Učitel je spotřebním materiálem systému

Slyšíme to vlastně pořád. Nedávno v rozhovoru s Janou Strakovou: „Naši učitelé naopak kladou důraz na výsledky“. Ale opravdu to jsou právě učitelé, kdo klade důraz na výsledky?

17.5.2020 v 20:28 | Karma: 20,50 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Smetana řekl, nebo Smetana řekla? Kam až povede prznění češtiny?

„Současný právní stav nutí ženy, které chtějí příjmení bez -ová, ke lži.“ Řekl Profant. Nebo řekla Profant? Řekla Válka? Nebo řekl Válka?

14.5.2020 v 22:28 | Karma: 41,48 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Trocha počtů aneb Kdo vlastně tahá spolu s MŠMT za nitky?

V článku Adély Skoupé padne řada jmen. Mazancová, Jirásko, Černý, Zajíček, Schejbalová... Autorka se asi opravdu snažila oslovovat, aby článek nabyl věrohodnosti.

14.5.2020 v 20:59 | Karma: 18,31 | Přečteno: 478x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co vše přináší vzdálené vyučování? Třeba přehnaná očekávání.

Karanténa uvrhla školy do nových podmínek, do nečekaných podmínek, do podmínek vzdálené výuky. Ale hned se najdou „modernisté“, kteří možnosti takové výuky a jejího hodnocení přeceňují. A vylétají ze stejných hnízd jako vždy.

13.5.2020 v 18:27 | Karma: 18,03 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Zbytečný manuál zbytečného ministra

Měsíc jsme čekali na manuál, který upřesní způsob výuky po návratu/nenávratu do škol. Když jsme se ho dočkali, ministr nás ujišťuje, že jeho plnění nikdo nebude vyžadovat.

12.5.2020 v 21:47 | Karma: 26,30 | Přečteno: 885x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Hokus pokus Plagus aneb ještě větší chaos na školách

Nedávno MŠMT vymyslelo návrat/nenávrat žáků prvního stupně a teď přichází s podobným nápadem pro deváťáky.

3.5.2020 v 21:15 | Karma: 23,01 | Přečteno: 859x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Pandemický nárůst bezobsažných komentářů ke školství promořuje média

Málokterá profese je bombardována tolika přechytralými komentátory jako právě školství. Komentátoři se slétají k hostině jako bodavý hmyz. Nemusí nic pořádně vysvětlovat, nemusí ani ničemu pořádně rozumět. Stačí bodat a bodat.

21.4.2020 v 21:47 | Karma: 22,47 | Přečteno: 571x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Nebude-li pršet – nezmoknem aneb Alibismus ministerstva školství

Tak jsme se dočkali vyhlášky o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Nějaké překvapení?

20.4.2020 v 18:29 | Karma: 14,41 | Přečteno: 421x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Od vzdálené výuky k blízkému chaosu

Tak nějak vypadají plány MŠMT na další období. Podle harmonogramu chaos vypukne v pondělí 25. května.

15.4.2020 v 14:20 | Karma: 36,27 | Přečteno: 3596x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Česká žurnalistika: Bože, jak hluboko jsem klesla…

Dalším svědectvím pokleslé úrovně naší žurnalistiky je rozhovor s učitelem Tomášem Chrobákem. Nechci mluvit o tom, co říká pan Chrobák. Ale o tom, co dělá redaktorka Renata Kalenská, která rozhovor vedla. Vedla? Podívejme se.

9.4.2020 v 8:49 | Karma: 20,03 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Šíření poplašných zpráv jako povolání

Tak nějak se chová naše publicistika. Třeba Kateřina Perknerová v rozhovoru s náměstkem šéfinspektora Andrysem.

31.3.2020 v 13:29 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ufňukaná Ursula, koronavirus a pomazánkové máslo

Ne ta Uršula z Harryho Pottera, ale ta bruselská Ursula. Koronavirus totiž odhalil také cosi o Evropské unii.

29.3.2020 v 7:53 | Karma: 40,72 | Přečteno: 1594x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

O hyperaktivní ČŠI jedoucí na klimatické vlně

„Téma klimatické změny spadá do oblasti dvou průřezových témat rámcových vzdělávacích programů.“ Takových témat ale můžeme jmenovat celou řadu. Ale ČŠI šetří klimatickou změnu. Protože to téma teď frčí? Kdo komu jde na ruku?

14.2.2020 v 22:00 | Karma: 24,03 | Přečteno: 515x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik