Inkluze aneb Kejkle s výkladem vyhlášky 27

17. 10. 2016 20:58:02
Že k takovým kejklům dojde, to jsme samozřejmě věděli. MŠMT nedokáže zajistit školám skutečně odbornou podporu a vše se bude odehrávat na bázi kutilství Přemka Podlahy, v duchu „udělej si sám“.

Názorně to předvedl NÚV při „výkladu“ předmětu speciálně pedagogická péče. „Je třeba rozlišovat v souladu s Přílohou č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., zda předmět speciálně pedagogické péče je „předmětem“ například český znakový jazyk, alternativní a augmentativní komunikace- pak je realizován speciálním pedagogem nebo pedagogem, který vystudoval kombinovaný obor například český jazyk-speciální pedagogika a nebo se jedná o speciálně pedagogickou péči- například kroužek pro žáky s SPU – kde může se žáky pracovat pedagog s rozšířeným vzděláním pro tuto oblast.“

Nic takového Příloha1 neobsahuje. Jde o názornou ukázku překrucování vyhlášky, která nikde neuvádí, že bychom za speciální pedagogickou péčí měli hledat nějaký „kroužek“. Cituji z Přílohy 1: „Intervence ve druhém stupni zahrnuje podpůrná opatření spočívající v zajištění předmětu speciálně pedagogická péče a v zajištění pedagogické intervence. (....) Pedagogická intervence slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, případně ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku. Současně je možné využít tuto dotaci pro práci s třídou nebo skupinou žáků“. Žádná speciálně pedagogická péče v Příloze 1 definována není. Buď předmět speciálně pedagogická péče, nebo pedagogická intervence. Výklad NÚV je matoucí.

Co je však cílem těchto pojmologických kejklů? Podstata je v tom, kdo bude intervenci zajišťovat. „Předmět speciálně pedagogická péče je zajišťován pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo školského poradenského zařízení.“ Speciální pedagogové nejsou a nebudou navzdory tomu, že v šablonách na ně jsou třeba i peníze. Důležité je, kdo je však ten pedagog s rozšířenou kompetencí. Učitel. Samozřejmě. Jenomže nikde není jasně vysvětleno, jak tu rozšířenou kompetenci získá. Bude stačit jedno odpoledne? Nebo 150hodinový kurz? To je oč tu běží. Proženeme učitele DVPP a máme vyhráno. MŠMT má vyhráno. Ne školy – ne učitelé – a především – ne děti. Vlastně žáci. Ti si však zaslouží speciálního pedagoga.

Toho „rozšířeného pedagoga“ opravdu zatím nikdo řádně nevysvětli. Když jsem tuto otázku položil naší pedagogicko-psychologické poradně, předvedli mi doslova kouzlo. Zázrak, jak z vína udělat vodu. Když škola do čtyř měsíců opravdu speciálního pedagoga nesežene, a to nesežene, tak poradna předmět speciálně pedagogická péče prostě vyhandluje za pedagogickou intervenci. A ta už samozřejmě zůstane na krku učitelům. Možná dokonce zaplaceným. Ale namísto podpory speciálních pedagogů, profesionálů, bude pokračovat jen jakési speciálně pedagogické kutilství. Toť realita inkluze po Česku.

Autor: Zdeněk Sotolář | pondělí 17.10.2016 20:58 | karma článku: 28.21 | přečteno: 1012x

Další články blogera

Zdeněk Sotolář

Nový předmět aneb Bude teď české vzdělávání fungovat na objednávku?

Na základky prý míří nový předmět, hlásá MF DNES. Technika. „Design tohoto předmětu prošel oponentními řízeními, pracuje se na něm dva roky,“ říká ministr průmyslu Havlíček.

12.6.2019 v 21:48 | Karma článku: 15.20 | Přečteno: 315 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Dobšík dělá ze školských odborů šaškárnu

O žluťáckém charakteru školských odborů si už i vrabci na střechách štěbetají. Ale poslední krok revitalizovaného předsedy Dobšíka je vrcholem trapnosti.

7.6.2019 v 15:10 | Karma článku: 11.31 | Přečteno: 326 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Máme jen malý STAN, co ze scény táhne

A ve své malosti se zoufale snaží zviditelnit. Třeba na školství. Aby hnutí STAN zcela nezapadlo - nehlučně a neviditelně - do politické kafilérie, přichází se staronovým výmyslem zvaný sabatikl. Roční studijní volno pro učitele.

5.6.2019 v 19:41 | Karma článku: 22.84 | Přečteno: 493 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Analýza společného vzdělávání aneb Plaga utíká před skutečností

„Závěry analýzy implementace společného vzdělávání, které byly představeny ve středu 29. května 2019 na kulatém stolu MŠMT k novele vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.“ Bla bla bla.

2.6.2019 v 17:15 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 488 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Petr Fabera

StarDance X

Za necelý měsíc, přesně 12.10.2019, zazní známá znělka a uvede již desátou řadu oblíbené soutěžní taneční zábavné show StarDance.

16.9.2019 v 8:08 | Karma článku: 15.47 | Přečteno: 616 | Diskuse

Karel Sýkora

Geneticky upravení jedinci už existují aneb je to začátek vzniku elitářské společnosti?

Úpravy lidské DNA byly ještě nedávno námětem pro vědeckofantastické filmy. Teď už je to realita. Na světě existují prokazatelně tři lidé, u nichž došlo ke změně genetické informace ještě před narozením.

16.9.2019 v 8:08 | Karma článku: 5.17 | Přečteno: 81 |

Martin Faltýn

Za masáž v pořadu ČT "To se ví" by se nemuseli stydět ani komunisti!

Česká televize nasadila doslova trhák! Pořad, který má zatočit s "fejky". Z nějakého důvodu jej nasadila po 22. hodině. Záměr nebo fejk? Poznáte to?

16.9.2019 v 8:08 | Karma článku: 39.34 | Přečteno: 2465 | Diskuse

Karel Sýkora

Střídání obsluhy majáku

Maják je budova, která slouží k navigaci lodí ve zrádných oblastech. Bývá to většinou věž, na jejímž vrcholu se nachází optická soustava, která vysílá paprsek světla na velké vzdálenosti a upozorňuje tak lodě na pevninu.

16.9.2019 v 6:31 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 |

Jan Lněnička

Most, nevermore!

Píše se rok 1969, probíhá konference o záchraně Mostu. O jeho likvidaci se ví už deset let, pořád v lidech doutnala naděje se jmény – ropa, atomové elektrárny.

15.9.2019 v 15:38 | Karma článku: 8.65 | Přečteno: 325 | Diskuse
Počet článků 247 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 887

Pracuji jako učitel 32 let, a proto píšu především o školství a vzdělávání. Nabízím pohled učícího učitele. 

Najdete na iDNES.cz