Soukromé školy a Společenská soudržnost

Tu si vytýčil EDUin jako letošní prioritu hned vedle podpory veřejných škol a školních inovací. Co však pro společenskou kohezi (a veřejné školy) udělal EDUin v minulosti?

Nebyl to právě EDUin, který vydával nadšené barvotiskové článečky o nových soukromých školičkách? Nikdy takový článeček neobsahoval varování nebo jen zmínku, že by mohly ohrožovat společné vzdělávání nebo společenskou kohezi. Vždy však takové školy byly interpretovány jako vztyčený ukazovák (v lepším případě) proti veřejným školám. 

Nárůst soukromých škol je zjevně v rozporu s ideou společného v zdělávání, na kterou se odvolávala ministryně Valachová pod praporem inkluze. Soukromé školy v boji proti veřejným školám těží z nerovných podmínek a zdaleka vždy nejde o nějaké vzdělávací inovace. Dnes nerostou velké soukromé školy (jako PORG), ale miniškoly pouze s několika desítkami žáků. To se pak experimentuje! To se pak slibuje individuální přístup!

O společenské kohezi vypovídá výstižně pouhý pohled na parkoviště soukromé školy (není divu, že ta nová Kellnerova buduje podzemní stání). Obhájci podnikání budou hned křičet, co bych to chtěl omezovat. Nechci. Ale chci, aby se o soutěži soukromých a veřejných škol říkala celé pravda. Stojíme-li o nějakou společenskou soudržnost. A MŠMT může uvažovat nad novými pravidly financování soukromých škol.

Státní peníze si zaslouží jen ty, které opravdu potřebujeme. Rozhodně to nejsou rodičovské pidiškoly a víceletá gymnázia.

Autor: Zdeněk Sotolář | neděle 29.1.2017 17:13 | karma článku: 12,91 | přečteno: 366x