Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Kartousově pokrytectví aneb Chvála nezdvořilosti

Navazuji na Průvan z Britských listů a podívám se blíže na rozhovor s Bohumilem Kartousem jako s jedním z „hlavounů“ EDUinu. Možná v rozhovoru odhalil o sobě (a tím i o EDUinu) víc, než vůbec chtěl.

rozhovoru Kartous hodnotí ministry Lišku, Fialu, Dobeše a Chládka. Valachovou ne. Kartous (a tím i celý EDUin) si tak zjevně nechává vrátka, kterými by prolézal na MŠMT. S Valachovou jako by si nevěděl rady. Být nezdvořilý, nebo být pokrytec? Dřív to bylo lepší: Petr Fiala „jako ministr školství byl skvělý, zejména se nechal obklopit vynikajícími lidmi. Tehdy byla opravdu oboustranná spolupráce a fungovalo to velice dobře.“  Tady expert Kartous odhaluje, jak si představuje práci expertů. S Valachovou si neví rady: „Jsme občas k něčemu přizváni, občas máme nějakou schůzku s někým z ministerstva, ale že by ta spolupráce byla řekněme nějak zvlášť plodná a přinášela zvláštní posun, to si nemyslím.“  Že však ministryně Valachová především nejedná s učícími učiteli – to mu samozřejmě neleží ani v patě.

Učící učitelé jsou samozřejmě také na tapetě. „Někteří mají naprosto scestnou představu o tom, že odborník na vzdělávání musí strávit 30 let na základních či středních školách.“  Od učitele, který školu velice rychle opustil (dobře věda čeho není schopen), můžeme těžko čekat něco jiného. Ale ani v tom není podstata sporu. Učícím učitelům – například v Učitelském profesním sdružení – vadí skutečnost, že právě oni nejsou zpravila vyslyšeni. Že mezi nimi a MŠMT vystupují falešní „tlumočníci“. Ať už experti jako Kartous, nebo předsedové různých asociací. Kartous takové oponenty ihned veřejně dehonestuje: „Většinou jsou to ti, kteří za těch 30 let neprodělali žádnou změnu v „technologii“ učení, byť se svět posunul... “ Co vlastně takový Kartous o těchto učitelích ví? Co ví o jejich každodenní práci? Nic.

O pokryteckých „nepostojích“ EDUinu svědčí Kartousova slova o kariérním řádu. „Byl vytvořen návrh kariérního řádu za velké peníze, cca 30 milionů korun. Ne že by byl skvělý, potřeboval by výrazně upravit, ale byl komplexní. Současná ministryně ho hodila do koše, jmenovala bez dohody s širší odbornou veřejností nějakou skupinu lidí a ta během pár týdnů vytvořila nějaký alternativní návrh.“ Ale právě v té hrůzné komplexnosti se odhalovala nesmyslnost byrokratického šílenství tohoto návrhu! Co vlastně EDUinu vadí? Že na rozdíl od inkluze nebyli v té skupině lidí? Že se vyhodilo 30 milionů? Ani dnes EDUin nevidí nedostatky předloženého a poslanci schváleného návrhu kariérního řádu, ale snaží se pouze do něj protlačit svoje představy. „Řada procesů se děje na základě lobbistických tlaků…“

Kartous pak jasně upřesňuje a odhaluje svoje poslání (a tím i poslání celého EDUinu): „Podle posledního výzkumu, který dělal CVVM v září roku 2016, je s gymnázii a základními školami spokojeno více než 75 % veřejnosti.“ A vysvětluje:  „Zásadní jsou zejména rodiče. Pokud v masové míře nebudou nespokojení, tak se ve školách nic nezmění.“  Bingo! Třikrát bingo! Proto se Kartous tolik snaží veřejným školám neustále škodit – proto jim nestále nasazuje psí hlavu!  Snaží se ve veřejnosti vyvolat nespokojenost. Čím horší obraz veřejných škol vytvoří – tím lépe. Ne že bychom tohle všechno už dávno nevěděli, ale berme to jako přiznání. Bude všem alespoň jasnější, jak Kartousovým rádobyučeným textům rozumět a s jakým záměrem EDUin do diskurzu o českém školství vlastně přichází. A nedejme se klamat. 

Autor: Zdeněk Sotolář | neděle 5.2.2017 0:50 | karma článku: 20,02 | přečteno: 433x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Objektivní není totéž co stejný

Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.

6.7.2020 v 20:30 | Karma: 11,66 | Přečteno: 333x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek

Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.

18.6.2020 v 17:00 | Karma: 14,81 | Přečteno: 269x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co ve školách zůstane po současném chaosu?

„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?

9.6.2020 v 16:28 | Karma: 16,89 | Přečteno: 936x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?

Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.

7.6.2020 v 22:38 | Karma: 13,02 | Přečteno: 295x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67 | Přečteno: 705x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministr Plaga dál řádí jako génius chaosu

Prý navrhne vládě, aby se do školy vrátil celý druhý stupeň. Dobrovolně. Ve skupinách. Ne se učit, ale jen tak – pokecat si.

25.5.2020 v 18:02 | Karma: 20,39 | Přečteno: 558x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Jak potopit vzdělání aneb Zdaleka ne poslední expert v Čechách

Vzdělání je bezesporu věc veřejná, věc dotýkající se všech. Každý v této zemi je žák minulý, současný nebo budoucí. Stejně jako je každý v této zemi minulý, současný nebo budoucí pacient. Ale jen ve školství řádí tolik expertů.

20.5.2020 v 14:08 | Karma: 19,56 | Přečteno: 501x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Učitel je spotřebním materiálem systému

Slyšíme to vlastně pořád. Nedávno v rozhovoru s Janou Strakovou: „Naši učitelé naopak kladou důraz na výsledky“. Ale opravdu to jsou právě učitelé, kdo klade důraz na výsledky?

17.5.2020 v 20:28 | Karma: 20,50 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Smetana řekl, nebo Smetana řekla? Kam až povede prznění češtiny?

„Současný právní stav nutí ženy, které chtějí příjmení bez -ová, ke lži.“ Řekl Profant. Nebo řekla Profant? Řekla Válka? Nebo řekl Válka?

14.5.2020 v 22:28 | Karma: 41,48 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Trocha počtů aneb Kdo vlastně tahá spolu s MŠMT za nitky?

V článku Adély Skoupé padne řada jmen. Mazancová, Jirásko, Černý, Zajíček, Schejbalová... Autorka se asi opravdu snažila oslovovat, aby článek nabyl věrohodnosti.

14.5.2020 v 20:59 | Karma: 18,31 | Přečteno: 478x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co vše přináší vzdálené vyučování? Třeba přehnaná očekávání.

Karanténa uvrhla školy do nových podmínek, do nečekaných podmínek, do podmínek vzdálené výuky. Ale hned se najdou „modernisté“, kteří možnosti takové výuky a jejího hodnocení přeceňují. A vylétají ze stejných hnízd jako vždy.

13.5.2020 v 18:27 | Karma: 18,03 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Zbytečný manuál zbytečného ministra

Měsíc jsme čekali na manuál, který upřesní způsob výuky po návratu/nenávratu do škol. Když jsme se ho dočkali, ministr nás ujišťuje, že jeho plnění nikdo nebude vyžadovat.

12.5.2020 v 21:47 | Karma: 26,30 | Přečteno: 885x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Hokus pokus Plagus aneb ještě větší chaos na školách

Nedávno MŠMT vymyslelo návrat/nenávrat žáků prvního stupně a teď přichází s podobným nápadem pro deváťáky.

3.5.2020 v 21:15 | Karma: 23,01 | Přečteno: 859x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Pandemický nárůst bezobsažných komentářů ke školství promořuje média

Málokterá profese je bombardována tolika přechytralými komentátory jako právě školství. Komentátoři se slétají k hostině jako bodavý hmyz. Nemusí nic pořádně vysvětlovat, nemusí ani ničemu pořádně rozumět. Stačí bodat a bodat.

21.4.2020 v 21:47 | Karma: 22,47 | Přečteno: 571x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Nebude-li pršet – nezmoknem aneb Alibismus ministerstva školství

Tak jsme se dočkali vyhlášky o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Nějaké překvapení?

20.4.2020 v 18:29 | Karma: 14,41 | Přečteno: 421x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Od vzdálené výuky k blízkému chaosu

Tak nějak vypadají plány MŠMT na další období. Podle harmonogramu chaos vypukne v pondělí 25. května.

15.4.2020 v 14:20 | Karma: 36,27 | Přečteno: 3596x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Česká žurnalistika: Bože, jak hluboko jsem klesla…

Dalším svědectvím pokleslé úrovně naší žurnalistiky je rozhovor s učitelem Tomášem Chrobákem. Nechci mluvit o tom, co říká pan Chrobák. Ale o tom, co dělá redaktorka Renata Kalenská, která rozhovor vedla. Vedla? Podívejme se.

9.4.2020 v 8:49 | Karma: 20,03 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Šíření poplašných zpráv jako povolání

Tak nějak se chová naše publicistika. Třeba Kateřina Perknerová v rozhovoru s náměstkem šéfinspektora Andrysem.

31.3.2020 v 13:29 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ufňukaná Ursula, koronavirus a pomazánkové máslo

Ne ta Uršula z Harryho Pottera, ale ta bruselská Ursula. Koronavirus totiž odhalil také cosi o Evropské unii.

29.3.2020 v 7:53 | Karma: 40,72 | Přečteno: 1594x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

O hyperaktivní ČŠI jedoucí na klimatické vlně

„Téma klimatické změny spadá do oblasti dvou průřezových témat rámcových vzdělávacích programů.“ Takových témat ale můžeme jmenovat celou řadu. Ale ČŠI šetří klimatickou změnu. Protože to téma teď frčí? Kdo komu jde na ruku?

14.2.2020 v 22:00 | Karma: 24,03 | Přečteno: 515x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik