Učitelská komora aneb V čem jsem se mýlil?

Nápad založit komoru se objevil už dávno, byl proveden nejeden reálný pokus, zbytky jednoho z nich visí na internetu dodnes. Nedávná anketa webu Česká škola odstartovala další kolo úsilí směřujícího k založení takové organizace.

Důvod je zřejmý: neexistuje respektovaný profesní spolek zastupující učitele. (Výjimkou jsou samozřejmě odbory, ty se však zmítají ve vlastních problémech a konečně mají i jiné úkoly.) Stávající učitelské spolky sdružují obvykle jen nějaký obor, nebo učitele jednoho typu škol, spolky mají ředitelé, výchovní poradci, dějepisáři, češtináři… Existuje dokonce spolek sdružující spolky (CZESHA), ale v něm není zastoupena právě ta nejpočetnější učitelská skupina, totiž učící učitelé veřejných škol. Není nikdo, kdo by měl skutečný mandát učitelskou profesi reprezentovat. Profituje z toho samozřejmě ministerstvo školství, které nemá opravdu silného a zároveň věrohodného partnera a může se podle potřeby opírat o své věrné... (Třeba odbory.)

Jako reakce na anketu vznikla na facebooku diskusní skupina s názvem Pedagogická komora. Ohlas je mimořádný, protože skupina už má na 1000 členů. Zároveň však vyhřezla celá řada problémů. Především není jasné, pro koho bude komora otevřena. V diskusi zatím převažuje velice široké pojetí toho, kdo je pedagogický pracovník, mluví se dokonce i o asistentech. Proto zatím převážil i název komora „pedagogická“ a nikoliv „učitelská“. Nejde o maličkost; mohlo by se totiž snadno stát, že učitelský živel bude zastoupen menšinově. A tím by ovšem padl jeden z nejdůležitějších cílů. Pod záminkou masovosti může vzniknout nepřehledné, ba podivně rozplizlé společenství. Rozhodně jsem pro komoru skutečně učitelskou.

Cílem současné facebookové skupiny je zřízení nejdříve spolku a následně komory podle zákona s povinným členstvím (jako mají lékaři). Také já jsem v ryčném nadšení tomuto pojetí dal svůj hlas. Ale právě v tom jsem se mýlil. Proč? Zatímco dnes se jeví komora jako ideální nástroj reprezentace učitelů, co se stane s komorou zítra? Nevzniká jen přerostlý byrokratický moloch, ze kterého už nebude cesty zpět? Diskuse napovídá, že by komora měla až příliš pravomocí, že by zasahovala do příliš velkého okruhu učitelské práce. Měl by existovat etický kodex, komora by měla garantovat kvalitu vzdělávání. Ale kterou? Toto nebezpečí je vážné. Budeme je riskovat? Rozhodně jsem proti povinnému členství – kdekoliv. Včetně komory.

Autor: Zdeněk Sotolář | úterý 28.3.2017 13:44 | karma článku: 8,42 | přečteno: 383x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik