Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá MŠMT revizi RVP jako delší klacek?

5. 07. 2017 7:25:03
Zatímco ještě poslední varianta RVP.ZV mluví o tom, že RVP „podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání“, navržené principy revize tuto autonomii mohou zlikvidovat.

Novým principem bude, že RVP bude definovat „jádro“ výsledků učení (i když zatím nevíme jak a co). Pozitivní zprávou je, že kurikulární dokumenty stále „budou formulovat základní požadavky v podobě očekávaných výsledků učení žáka namísto obsahu jednotlivých předmětů“, tedy že snad nevzniknout bývalé osnovy s výčtem učiva. Stále bude platit, že „očekávané výsledky učení vyjadřují, co se od žáků očekává, že budou znát a budou schopni dělat. Mají zpravidla podobu vědomostí, dovedností a kompetencí, které se demonstrují v činnosti a jednání žáků (tzn. něco dělat, nikoliv jen vědět o...).“ To je v pořádku, to vše je v duchu reformy, to dává smysl. Nebezpečná rizika však vystrkují růžky jinde.

Vedle očekávaných výsledků má revidovaný RVP obsahovat řadu dalších částí. Nový RVP přinese také „způsoby ověřování“ (učitelem, standardizovaným testování, portfoliem prací). To však může směřovat k tomu, že se učitel v každém kroku bude muset ohlížet právě na navržené způsoby ověřování, v nejhorším případě přejde na nácvik na standardizované testování. Taková rizika dokládají už současné iniciativy České školní inspekce, která vyrábí nové a nové testy, ve kterých bohužel dominuje právě znalostní složka. Rozpor takových testů s duchem RVP je evidentní. Revize RVP také navíc přidává nový „kontrolní“ bod, vedle 3., 5. a 9. ročníku přibude také 7. ročník. Důraz revize na ověřování je nebezpečný.

Daleko závažnějším návrhem mohou být „doporučené učební činnosti“. „Aby mohla být požadovaná úroveň výkonu žáka přesněji vyjádřena, je vhodné ilustrovat formulace očekávaných výsledků učení příklady učebních činností a ukázkami prací žáků s komentáři k těmto ukázkám, které vyjadřují míru dosažení požadovaného výkonu.“ Ale jak je od příkladů učebních činností daleko k jednotným učebním činnostem? Navíc neexistuje (a nebude existovat) žádná shoda v tom, které učební činnosti jsou právě ty žádoucí. Není smysluplné omezovat učitele v hledání cest, jak naplnit očekávané výstupy, není smysluplné omezovat pedagogickou autonomii škol, není smysluplné omezovat zodpovědnost učitele.

Revize RVP je zatím v prenatální fázi, ale MŠMT by mělo už teď zadat vypracování nějakého řízení rizik: pojmenovat rizika a hledat cesty, jak jim předcházet. Revize RVP se nesmí proměnit v delší klacek na učitele ani na žáky. Protože cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly.

P. S. Nevyužívám nabízenou adresu revizervp@nuv.cz, protože diskuse o revizi rámcových vzdělávacích programů musí být široká a otevřená. Bez svěrací kazajky daného termínu. Ne jako v případě inkluze a kariérního řádu.

Autor: Zdeněk Sotolář | středa 5.7.2017 7:25 | karma článku: 9.74 | přečteno: 357x

Další články blogera

Zdeněk Sotolář

Maturitní písemka aneb Rukou, nebo strojem?

Maturita je horkým tématem už řadu let. Jednou z (pod)otázek je maturitní písemka z češtiny. Jeden zpochybňuje témata, druhý zpochybňuje funkčnost funkčních stylů, třetí by naše „slohovky“ nahradil anglosaskými esejemi.

18.11.2017 v 15:25 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 337 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Inkluze po česku aneb Společné vzdělávání u nás neexistuje

Inkluze je opět tématem, tématem rozvířeným především účetními: úředníkům na Karmelitské došlo, jaké peníze inkluze podle vyhlášky 27 stojí. A proto se chystá už druhá šetřivá novela. A to máme jen podivnou inkluzi po česku.

17.11.2017 v 19:56 | Karma článku: 24.17 | Přečteno: 806 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Mezi učitelskou veřejností a MŠMT zeje komunikační propast

Nevím, s kým komunikují svoje záměry všechna ministerstva, ale ministerstvo školství se vyhýbá komunikaci s učitelskou veřejností jako čert kříži. Možná dobře ví, že přichází s nesmysly. Jako s inkluzí a jako s kariérním řádem.

16.11.2017 v 9:48 | Karma článku: 27.90 | Přečteno: 546 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Co nového ve škole? Tři morové rány za necelý týden

Co rána, to jiný zdroj. Ministerstvo školství – školské asociace – Brusel. Všude by to chtělo důkladnou deratizaci.

9.11.2017 v 14:06 | Karma článku: 35.71 | Přečteno: 1306 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Zaplatili byste kávu navíc?

Vešli jsme do kavárny, objednali si a sedli ke stolu. Po nás přišli dva lidé a objednali si také. „Pět káv prosím, dvě pro nás a tři navíc.“ Zaplatili pět káv, vypili své dvě a odešli.

21.11.2017 v 6:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 |

Roman Potoczný

Já, Kajínek Superstar

Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina. Každou neděli prolamuje Jiří Kajínek na televizní obrazovce stanice Prima další tabu. Neskrývá se, nestrká hlavu do písku, ale hrdě popisuje svůj příběh a buduje svou vlastní legendu.

20.11.2017 v 23:13 | Karma článku: 17.88 | Přečteno: 474 | Diskuse

Karel Sýkora

Dalimil Staněk – Povoláni Bohem k velikosti

Olomoucký sbor Církve bratrské je různorodá skupina křesťanů. Společně se křesťané v tomto sboru zavázali následovat Pána Ježíše Krista, a to láskou a pomocí všem bližním, a sdílením dobré zprávy Evangelia.

20.11.2017 v 7:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 |

Karel Sýkora

Adam Mackerle – Všeobecný úvod do Písma svatého

Tato kniha je určena čtenářům, pro které Bible není něčím zcela novým, kteří ji již měli v rukou, četli v ní a začali si klást otázky, které při četbě Bible časem zákonitě vyvstanou: Kde se bere text knih Starého a Nového zákona?

19.11.2017 v 18:38 | Karma článku: 5.57 | Přečteno: 112 |

Jaroslav Čejka

Pětatřicátníci, hoši jako květ!

Jméno nejčtenějšího českého básníka Jiřího Žáčka zná kdekdo. Ale už málokdo ví, že patří do básnické generace "pětatřicátníků", která byla po roce 1989 sametově zadupaná do země. Především kritiky, kteří na ni dřív pěli chválu.

19.11.2017 v 10:54 | Karma článku: 22.02 | Přečteno: 476 |
Počet článků 190 Celková karma 24.77 Průměrná čtenost 902

Pracuji jako učitel 32 let, a proto píšu především o školství a vzdělávání. Nabízím pohled učícího učitele. 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.