Odborářské plácnutí do vody III aneb Co v něm chybí?

21. 04. 2018 20:38:33
Memorandum České školství – co chceme vydané čmosem obsahuje prázdné floskule o inkluzi a překračuje hranice odborářské činnosti tím, že protlačuje jakýsi - a nebo čísi? - pohled na obsah kurikula. A něco přehlíží.

Například roli podpůrných pozic ve škole. Aktivisté a vrchnost by ráda nadělala ze všech učitelů různé koordinátory. Třeba mediální výchovy, jak slyšíme z EDUinu, nebo sebehodnocení školy, jak to nabízel tzv. kariérní řád. Podobně jako je snad každý poslanec nějakým předsedou či podpředsedou výboru či podvýboru.

Ale co třeba školní ajťák? Pozice na ouřadech zcela běžná. Nemluvím o metodikovi či koordinátorovi, ale o docela normální ajťákovi, který se postará o hardware i software, o školní síť nebo o školní web. Na školách jsou ne desítky, ale snad stovky zařízení, a to daleko přesahuje možnosti učitele s dvěma třemi hodinami úvazku.

Nebo dozory. V cizině jsou na to pomocné profese. To český učitel musí za deset minut stihnout dozor i přípravu. Třeba toho počítače. Ubylo by zbytečných suplování za učitele doprovázející žáky na soutěže, exkurze nebo výlety. Školní asistent by měl být zcela běžným standardem, ne darem krátkodechých šablon či nějakých podpůrných opatření.

Memorandum mluví i o pracovní řádu. Vlastně nemluví, jen se velice mlžně zmiňuje. Dovolím si napovědět. Často se mluví o pravomocech ředitele. Ale je těžké je zvyšovat, když není zcela jasno, co si může a co si nemůže dovolit. Co je přímá vyučovací činnost, to je snad jasné, ale co jsou ty nepřímé? Tady často panuje libovůle ředitelů.

Jeden přiděluje hlava nehlava školní kroužky, druhý se dožaduje různých vystoupení na akademiích, na dnech či nocích otevřených dveří nebo na podobných akcích, třetí chce po učitelích třeba organizovat sběr bylin nebo papíru. Bez hranic, bez omezení. Třeba ten sběr bylin označil jako nepovinnou činnost pracovní řád někdy z roku 1964.

Odbory by neměly mluvit do obsahu vzdělávání, to je prostor pro organizace profesní. Ale právě pracovní řád a pracovní povinnosti je zjevně prostor pro skutečně odborovou činnost. Odbory by měly pomoci nastavit jasné mantinely, kam až může ředitelská pravomoc sahat. A kam už nemůže. V zájmu jak učitelů, tak ředitelů. Oba by měli mít jasno.

Autor: Zdeněk Sotolář | sobota 21.4.2018 20:38 | karma článku: 10.67 | přečteno: 232x

Další články blogera

Zdeněk Sotolář

Nový předmět aneb Bude teď české vzdělávání fungovat na objednávku?

Na základky prý míří nový předmět, hlásá MF DNES. Technika. „Design tohoto předmětu prošel oponentními řízeními, pracuje se na něm dva roky,“ říká ministr průmyslu Havlíček.

12.6.2019 v 21:48 | Karma článku: 14.89 | Přečteno: 293 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Dobšík dělá ze školských odborů šaškárnu

O žluťáckém charakteru školských odborů si už i vrabci na střechách štěbetají. Ale poslední krok revitalizovaného předsedy Dobšíka je vrcholem trapnosti.

7.6.2019 v 15:10 | Karma článku: 11.28 | Přečteno: 310 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Máme jen malý STAN, co ze scény táhne

A ve své malosti se zoufale snaží zviditelnit. Třeba na školství. Aby hnutí STAN zcela nezapadlo - nehlučně a neviditelně - do politické kafilérie, přichází se staronovým výmyslem zvaný sabatikl. Roční studijní volno pro učitele.

5.6.2019 v 19:41 | Karma článku: 22.82 | Přečteno: 480 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Analýza společného vzdělávání aneb Plaga utíká před skutečností

„Závěry analýzy implementace společného vzdělávání, které byly představeny ve středu 29. května 2019 na kulatém stolu MŠMT k novele vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.“ Bla bla bla.

2.6.2019 v 17:15 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 468 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Homo Academicus – Josef Jařab

Josef Jařab je český amerikanista, literární historik a teoretik, překladatel a bývalý senátor. Osobitý dokumentární portrét prof. Josefa Jařaba, prvního svobodně zvoleného rektora v Československu po sametové revoluci v roce 1989

18.6.2019 v 20:14 | Karma článku: 5.20 | Přečteno: 82 |

Eva Šamánková

Cestující - nechtěný poutník Německých říšských drah

Židovský obchodník jako bludný cestující pendlující vlakem z města do města. S nadějí, vztekem, zmarem i zoufalstvím na cestě za pochopením nepochopitelného. Do jakého cíle nakonec na říšských drahách doputuje?

17.6.2019 v 8:18 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 548 | Diskuse

Lenka Hoffmannová

Lev Nikolajevič Tolstoj o pravdě, násilí a vládě

Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 - 1910), ruský spisovatel a filozof, se narodil na malém rodinném statku u průmyslového města Tula asi 150 km jižně od Moskvy. Čtvrtý z pěti dětí studoval právo a jazyky na Kazaňské univerzitě.

16.6.2019 v 9:37 | Karma článku: 17.56 | Přečteno: 319 | Diskuse

Karel Sýkora

Sundáte si ze zad cedulku? ... :-)

Kulturistika je individuální sport, jehož cílem je dosáhnout požadovaného vzhledu těla. Při tom se hodnotí např. mohutnost a vyrýsovanost svalstva – množství podkožního tuku, objem svalové hmoty, hloubka a tvrdost svalů, atd.

14.6.2019 v 19:29 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 254 |

Eva Hauserová

Jak komunisté ničili lidské životy

Před pár měsíci vyšla kniha nazvaná Láska v exilu 1949-1950, která autenticky zachycuje osudy dvou mladých protagonistů a jejich blízkých, nucených emigrovat po nástupu komunistů k moci.

13.6.2019 v 10:22 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 782 | Diskuse
Počet článků 247 Celková karma 13.56 Průměrná čtenost 886

Pracuji jako učitel 32 let, a proto píšu především o školství a vzdělávání. Nabízím pohled učícího učitele. 

Najdete na iDNES.cz