O maturitě mluvme, ale také o maturitě přemýšlejme

5. 05. 2018 10:30:41
Maturita - především ta státní - je už léta sezónním šlágrem. Vracejí se k ní hojné blogy, články a vyostřené webové diskuse. Sledujeme přetahování zastánců a odpůrců státní maturity. Ale stále se neumíme podívat dál. Za horizont.

Státní maturita vznikla jako reakce na marasmus školních maturit, na jejich nepřehlednou a nejasnou úroveň. Vedle tradičních gymnázií a odborných škol totiž velice rychle vznikla předlouhá řada nových maturitních oborů na středních odborných učilištích, objevil se maturitní kuchař, maturitním oborem je dnes i kosmetička a masérka.

Debata o státní maturitě pak pokračovala vleklými spory o její podobě, o výběru povinných předmětů. Poslední a ještě otevřený problém je debata o povinné maturitě z matematiky. Vyřeší něco? Pozvedne maturita z matematiky úroveň znalostí? Nebo naopak mnoho studentů zbytečně ohrozí neúspěchem? A které obory z této povinnosti vyjmout?

Toto vše doprovází neustálé problémy s obsahem. Jednou to byl Jidáš Iškariotský, potom epizeuxis, jindy se vedla bitva o karnevalovou čepičku (tu bez dna a tu se dnem). Tradiční spory se vlečou o maturitní slohovky, o jejich témata a způsob jejich hodnocení. Mají se maturitní slohové práce hodnotit ve školách, nebo je mají hodnotit externí hodnotitelé?

Ale to nejdůležitější mi v debatách o maturitě chybí. Čemu má maturita vlastně sloužit? Maturita se stala předpokladem výkonu některých povolání. A to s unáhlenou samozřejmostí, aniž by někdo přemýšlel o obsahu a smyslu maturity. Maturita má tradici, která zavazuje, ale především svazuje. Středoškolské vzdělání dávno není elitní vzdělání.

V jedné diskusi se píše, že „podstatou certifikačních zkoušek není třídit ani odrazovat, ale prokázat požadované znalosti.“ O tom není pochyb. Ale jak stanovit ty požadované znalosti? Máme opravdu jasno v tom, co chceme od certifikovaného středoškoláka? U certifikace nestačí vědět co, ale měli bychom vědět proč. O tom se debata vůbec nevede.

Například čeština. Proč musí znát certifikovaná masérka nebo certifikovaný programátor literární tropy a figury? Ty samozřejmě do výuky češtiny patří a patří i do maturity z češtiny. Ale patří zároveň do vybavení masérky nebo programátora? Tohle je horizont, za který žádná debata o maturitě nevidí. Jsme příliš opojeni představou jakési jednotné úrovně.

Autor: Zdeněk Sotolář | sobota 5.5.2018 10:30 | karma článku: 12.66 | přečteno: 277x

Další články blogera

Zdeněk Sotolář

Hra o trůny skončila?

Zavděčit se milionům diváků není jednoduché. Stejně jako ukončit dlouhodobý projekt. Tvůrci Hry o trůny z toho nakonec vybruslili dobře. Brana mnozí očekávali. Konečně: Proč by vážil takovou cestu? K čemu by tam vlastně byl?

20.5.2019 v 20:07 | Karma článku: 7.28 | Přečteno: 287 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Martin vs. Tolkien?

Takové srovnání samozřejmě muselo přijít a přicházet ještě bude. Jenomže k plnohodnotnému srovnání chybí konec příběhu z Martinova pera. A možná bude chybět navždy.

18.5.2019 v 15:03 | Karma článku: 7.69 | Přečteno: 395 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Testy překrucují smysl vzdělávání

Jednotné přijímačky nelze chápat izolovaně od snahy stále zvyšovat počet testování a stále zdůrazňovat význam testování. Testokrati pronikají na různá místa, pronikají do různých projektů. Ukazuje to i jejich další vítězný krůček.

15.5.2019 v 20:46 | Karma článku: 15.25 | Přečteno: 254 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Když se učitelé perou - Školský expert se směje

České školy jsou v lepším stavu, než se nám snaží experti namluvit. Ale expertům vyhovuje vytváření co nejhoršího obrazu. Tím expertem myslím toho liessmannovského. Vlivného parazita.

13.5.2019 v 21:05 | Karma článku: 15.90 | Přečteno: 549 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Zdeněk Sotolář

Hra o trůny skončila?

Zavděčit se milionům diváků není jednoduché. Stejně jako ukončit dlouhodobý projekt. Tvůrci Hry o trůny z toho nakonec vybruslili dobře. Brana mnozí očekávali. Konečně: Proč by vážil takovou cestu? K čemu by tam vlastně byl?

20.5.2019 v 20:07 | Karma článku: 7.28 | Přečteno: 287 | Diskuse

Vladimír Špurek

V piseočných dunách

báseň Janka Neriho V piesočných dunách báseň Janka Neriho V piesočných dunách báseň Janka Neriho V piesočných dunách báseň Janka Neriho V piesočných dunách báseň Janka Neriho V piesočných dunách báseň Janka Neriho V piesočných dun

20.5.2019 v 18:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Šárka Bayerová

Shalom Eurovision Song Contest 2019 - konečně finále!

Tak to máme letos za sebou. Dokonce přišla i Madonna. Zřejmě už víte, že příští rok pojedeme do Amsterdamu. Média se dokonale postarala.

20.5.2019 v 15:00 | Karma článku: 14.33 | Přečteno: 376 | Diskuse

Lenka Hoffmannová

Festival OPEN HOUSE Praha - parník Vyšehrad (fotoblog)

Již jubilejní 5.ročník festivalu OPEN HOUSE v Praze umožnil desetitisícům návštěvníků si prohlédnout objekty, které jinak nejsou veřejnosti přístupné. O víkendu 18. a 19. května bylo možno navštívit přes 80 míst.

20.5.2019 v 13:33 | Karma článku: 7.62 | Přečteno: 128 | Diskuse

Eva Šamánková

Říkala si o to... Vážně??

„Provokovala. Chtěla to. Říkala si o to. Může si za to sama. Co vlastně čekala...?“ - Oběť znásilnění. Oběť s cejchem viníka...

20.5.2019 v 9:48 | Karma článku: 8.76 | Přečteno: 621 | Diskuse
Počet článků 240 Celková karma 12.86 Průměrná čtenost 900

Pracuji jako učitel 32 let, a proto píšu především o školství a vzdělávání. Nabízím pohled učícího učitele. 

Najdete na iDNES.cz