O maturitě mluvme, ale také o maturitě přemýšlejme

5. 05. 2018 10:30:41
Maturita - především ta státní - je už léta sezónním šlágrem. Vracejí se k ní hojné blogy, články a vyostřené webové diskuse. Sledujeme přetahování zastánců a odpůrců státní maturity. Ale stále se neumíme podívat dál. Za horizont.

Státní maturita vznikla jako reakce na marasmus školních maturit, na jejich nepřehlednou a nejasnou úroveň. Vedle tradičních gymnázií a odborných škol totiž velice rychle vznikla předlouhá řada nových maturitních oborů na středních odborných učilištích, objevil se maturitní kuchař, maturitním oborem je dnes i kosmetička a masérka.

Debata o státní maturitě pak pokračovala vleklými spory o její podobě, o výběru povinných předmětů. Poslední a ještě otevřený problém je debata o povinné maturitě z matematiky. Vyřeší něco? Pozvedne maturita z matematiky úroveň znalostí? Nebo naopak mnoho studentů zbytečně ohrozí neúspěchem? A které obory z této povinnosti vyjmout?

Toto vše doprovází neustálé problémy s obsahem. Jednou to byl Jidáš Iškariotský, potom epizeuxis, jindy se vedla bitva o karnevalovou čepičku (tu bez dna a tu se dnem). Tradiční spory se vlečou o maturitní slohovky, o jejich témata a způsob jejich hodnocení. Mají se maturitní slohové práce hodnotit ve školách, nebo je mají hodnotit externí hodnotitelé?

Ale to nejdůležitější mi v debatách o maturitě chybí. Čemu má maturita vlastně sloužit? Maturita se stala předpokladem výkonu některých povolání. A to s unáhlenou samozřejmostí, aniž by někdo přemýšlel o obsahu a smyslu maturity. Maturita má tradici, která zavazuje, ale především svazuje. Středoškolské vzdělání dávno není elitní vzdělání.

V jedné diskusi se píše, že „podstatou certifikačních zkoušek není třídit ani odrazovat, ale prokázat požadované znalosti.“ O tom není pochyb. Ale jak stanovit ty požadované znalosti? Máme opravdu jasno v tom, co chceme od certifikovaného středoškoláka? U certifikace nestačí vědět co, ale měli bychom vědět proč. O tom se debata vůbec nevede.

Například čeština. Proč musí znát certifikovaná masérka nebo certifikovaný programátor literární tropy a figury? Ty samozřejmě do výuky češtiny patří a patří i do maturity z češtiny. Ale patří zároveň do vybavení masérky nebo programátora? Tohle je horizont, za který žádná debata o maturitě nevidí. Jsme příliš opojeni představou jakési jednotné úrovně.

Autor: Zdeněk Sotolář | sobota 5.5.2018 10:30 | karma článku: 12.66 | přečteno: 277x

Další články blogera

Zdeněk Sotolář

Nový předmět aneb Bude teď české vzdělávání fungovat na objednávku?

Na základky prý míří nový předmět, hlásá MF DNES. Technika. „Design tohoto předmětu prošel oponentními řízeními, pracuje se na něm dva roky,“ říká ministr průmyslu Havlíček.

12.6.2019 v 21:48 | Karma článku: 15.18 | Přečteno: 305 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Dobšík dělá ze školských odborů šaškárnu

O žluťáckém charakteru školských odborů si už i vrabci na střechách štěbetají. Ale poslední krok revitalizovaného předsedy Dobšíka je vrcholem trapnosti.

7.6.2019 v 15:10 | Karma článku: 11.30 | Přečteno: 318 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Máme jen malý STAN, co ze scény táhne

A ve své malosti se zoufale snaží zviditelnit. Třeba na školství. Aby hnutí STAN zcela nezapadlo - nehlučně a neviditelně - do politické kafilérie, přichází se staronovým výmyslem zvaný sabatikl. Roční studijní volno pro učitele.

5.6.2019 v 19:41 | Karma článku: 22.83 | Přečteno: 486 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Analýza společného vzdělávání aneb Plaga utíká před skutečností

„Závěry analýzy implementace společného vzdělávání, které byly představeny ve středu 29. května 2019 na kulatém stolu MŠMT k novele vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.“ Bla bla bla.

2.6.2019 v 17:15 | Karma článku: 16.29 | Přečteno: 480 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Robert D. Bergen – Které části textu jsou důležitější než jiné?

Robert D. Bergen je biblista-starozákoník, který se také podílel na překladu Bible. A to konkrétně jsou to tyto Bible: The New Living Translation, the New Living Translation 2.0, a the Holman Christian Standard Bible.

18.7.2019 v 6:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 27 |

Karel Sýkora

Sheena Easton – Morning Train

Sheena Eastonová je skotská zpěvačka, představitelka nové generační vlny v pop music osmdesátých let, úspěšná díky sexuálně vyzývavé image i širokému žánrovému rozpětí od country po disco. Měří pouze 154 cm.

17.7.2019 v 6:31 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 |

Karel Orlík

Byl francouzský soudce „zhulený“?

Soudci jsou snad v každé zemi v pokušení považovat se za „stát ve státě“. Nad jejich rozsudky zůstává někdy „rozum stát“. Bojuje s nimi americký prezident Trump i izraelský premiér Netanjahu.

17.7.2019 v 6:01 | Karma článku: 38.93 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Libor Večeřa

Fenomén Hejátko

Donedávna jsem ho vůbec neznal. A už nyní to považuji za fatální chybu. Ten člověk má rozhodně co říct a já bych vám jej chtěl v této stati alespoň trochu představit. Nechci vám jej nijak vnucovat, ale chci, abyste o něm věděli.

16.7.2019 v 18:49 | Karma článku: 17.95 | Přečteno: 526 | Diskuse

Přemysl Čech

Díky za toho Kecala, Adame Plachetko

Mnozí z nás si určitě vzpomínají na éru školních výchovných koncertů a operních představení české klasiky, tedy oper Prodaná nevěsta resp. Rusalka, a party Kecala a Vodníka nezpíval nikdo jiný, než Eduard Haken.

16.7.2019 v 6:00 | Karma článku: 15.58 | Přečteno: 277 | Diskuse
Počet článků 247 Celková karma 13.05 Průměrná čtenost 887

Pracuji jako učitel 32 let, a proto píšu především o školství a vzdělávání. Nabízím pohled učícího učitele. 

Najdete na iDNES.cz