Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak potopit vzdělání aneb Zdaleka ne poslední expert v Čechách

Vzdělání je bezesporu věc veřejná, věc dotýkající se všech. Každý v této zemi je žák minulý, současný nebo budoucí. Stejně jako je každý v této zemi minulý, současný nebo budoucí pacient. Ale jen ve školství řádí tolik expertů.

Současná krize dopadla samozřejmě i na školství, které teď provozuje tzv. distanční vzdělávání. Jde o nouzový režim, jehož problémy padají na hlavy učících učitelů, kteří mají jen slabou oporu v slabém ministrovi, který čile šíří matoucí encykliky, aby je v zápětí popřel. Jako by Karmelitská byla na Marsu. O to větší prostor okupují novináři a experti, nebo novináři s experty či experti s novináři.

Velkým tématem je učivo. „Je to jako když doma shromažďujete krámy, manželka vám říká, abyste je vyhodili, ale vy je máte rádi a nechcete se jich zbavit, i když jich máte plný byt a všude to překáží. Jenže pak se stěhujete a přijede jen malý náklaďák,“ píše Feřtek v Respektu. Tak se musí vyhazovat, tak se musí škrtat. A raději se neptat, proč přijel malý náklaďák a který blbec si ho objednal.

Co jsou vlastně pro Feřteka ty krámy, které tolik překáží? „Jenže když se (například) matka novinářka podívá nečekaně napřímo do toho, čím se zabývá její potomek v češtině na druhém stupni základní školy, nutně propadne pochybnostem. Opravdu má řešit, zda je tato věta vedlejší příčinná či účelová?“ Nic neřešte a pryč s větami vedlejšími! A co kdyby místo malého náklaďáku přijel trakař?

Padnou další věty vedlejší? A také věty hlavní? Čacký expert nepropadá pochybnostem, expert hází vidlemi gramatiku oknem ven. Jenže tady nejde o výchovu bohemistů, jak neustále matou veřejnost další. Tady jde o rozvoj myšlení, rozvoj abstraktního myšlení, o jemnosti řeči, o mnohé významy. Vedlejší věty nemusí být v přijímačkách, maturitách, ale musí být ve výuce. Tam patří, tam mají smysl.

Že by pro dnešního novináře – pro fiktivní matku, nebo pro skutečného Feřteka – nebyl žádný rozdíl mezi příčinou a účelem? Nebo podmínkou a přípustkou? Je pro ně opravdu stejné, když se řekne: Kolumbus vyplul přes Atlantik, protože… Kolumbus vyplul přes Atlantik, aby… Kolumbus vyplul přes Atlantik, i když… Nevím. Jsou ty významy pro novináře tak lhostejné, nebo tak nepochopitelné?

Autor: Zdeněk Sotolář | středa 20.5.2020 14:08 | karma článku: 19,56 | přečteno: 501x
  • Další články autora

Zdeněk Sotolář

Objektivní není totéž co stejný

Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.

6.7.2020 v 20:30 | Karma: 11,66 | Přečteno: 333x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek

Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.

18.6.2020 v 17:00 | Karma: 14,81 | Přečteno: 269x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co ve školách zůstane po současném chaosu?

„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?

9.6.2020 v 16:28 | Karma: 16,89 | Přečteno: 936x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?

Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.

7.6.2020 v 22:38 | Karma: 13,02 | Přečteno: 295x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministře Plago – odstupte!

Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.

28.5.2020 v 8:04 | Karma: 23,67 | Přečteno: 705x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ministr Plaga dál řádí jako génius chaosu

Prý navrhne vládě, aby se do školy vrátil celý druhý stupeň. Dobrovolně. Ve skupinách. Ne se učit, ale jen tak – pokecat si.

25.5.2020 v 18:02 | Karma: 20,39 | Přečteno: 558x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Učitel je spotřebním materiálem systému

Slyšíme to vlastně pořád. Nedávno v rozhovoru s Janou Strakovou: „Naši učitelé naopak kladou důraz na výsledky“. Ale opravdu to jsou právě učitelé, kdo klade důraz na výsledky?

17.5.2020 v 20:28 | Karma: 20,50 | Přečteno: 668x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Smetana řekl, nebo Smetana řekla? Kam až povede prznění češtiny?

„Současný právní stav nutí ženy, které chtějí příjmení bez -ová, ke lži.“ Řekl Profant. Nebo řekla Profant? Řekla Válka? Nebo řekl Válka?

14.5.2020 v 22:28 | Karma: 41,48 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Trocha počtů aneb Kdo vlastně tahá spolu s MŠMT za nitky?

V článku Adély Skoupé padne řada jmen. Mazancová, Jirásko, Černý, Zajíček, Schejbalová... Autorka se asi opravdu snažila oslovovat, aby článek nabyl věrohodnosti.

14.5.2020 v 20:59 | Karma: 18,31 | Přečteno: 478x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Co vše přináší vzdálené vyučování? Třeba přehnaná očekávání.

Karanténa uvrhla školy do nových podmínek, do nečekaných podmínek, do podmínek vzdálené výuky. Ale hned se najdou „modernisté“, kteří možnosti takové výuky a jejího hodnocení přeceňují. A vylétají ze stejných hnízd jako vždy.

13.5.2020 v 18:27 | Karma: 18,03 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Zbytečný manuál zbytečného ministra

Měsíc jsme čekali na manuál, který upřesní způsob výuky po návratu/nenávratu do škol. Když jsme se ho dočkali, ministr nás ujišťuje, že jeho plnění nikdo nebude vyžadovat.

12.5.2020 v 21:47 | Karma: 26,30 | Přečteno: 885x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Hokus pokus Plagus aneb ještě větší chaos na školách

Nedávno MŠMT vymyslelo návrat/nenávrat žáků prvního stupně a teď přichází s podobným nápadem pro deváťáky.

3.5.2020 v 21:15 | Karma: 23,01 | Přečteno: 859x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Pandemický nárůst bezobsažných komentářů ke školství promořuje média

Málokterá profese je bombardována tolika přechytralými komentátory jako právě školství. Komentátoři se slétají k hostině jako bodavý hmyz. Nemusí nic pořádně vysvětlovat, nemusí ani ničemu pořádně rozumět. Stačí bodat a bodat.

21.4.2020 v 21:47 | Karma: 22,47 | Přečteno: 571x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Nebude-li pršet – nezmoknem aneb Alibismus ministerstva školství

Tak jsme se dočkali vyhlášky o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Nějaké překvapení?

20.4.2020 v 18:29 | Karma: 14,41 | Přečteno: 421x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Od vzdálené výuky k blízkému chaosu

Tak nějak vypadají plány MŠMT na další období. Podle harmonogramu chaos vypukne v pondělí 25. května.

15.4.2020 v 14:20 | Karma: 36,27 | Přečteno: 3596x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Česká žurnalistika: Bože, jak hluboko jsem klesla…

Dalším svědectvím pokleslé úrovně naší žurnalistiky je rozhovor s učitelem Tomášem Chrobákem. Nechci mluvit o tom, co říká pan Chrobák. Ale o tom, co dělá redaktorka Renata Kalenská, která rozhovor vedla. Vedla? Podívejme se.

9.4.2020 v 8:49 | Karma: 20,03 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Šíření poplašných zpráv jako povolání

Tak nějak se chová naše publicistika. Třeba Kateřina Perknerová v rozhovoru s náměstkem šéfinspektora Andrysem.

31.3.2020 v 13:29 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Ufňukaná Ursula, koronavirus a pomazánkové máslo

Ne ta Uršula z Harryho Pottera, ale ta bruselská Ursula. Koronavirus totiž odhalil také cosi o Evropské unii.

29.3.2020 v 7:53 | Karma: 40,72 | Přečteno: 1594x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

O hyperaktivní ČŠI jedoucí na klimatické vlně

„Téma klimatické změny spadá do oblasti dvou průřezových témat rámcových vzdělávacích programů.“ Takových témat ale můžeme jmenovat celou řadu. Ale ČŠI šetří klimatickou změnu. Protože to téma teď frčí? Kdo komu jde na ruku?

14.2.2020 v 22:00 | Karma: 24,03 | Přečteno: 515x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Sotolář

Degradace vzdělání padá shora dolů. Samotná maturita ji nevyřeší.

Zima hájí maturitu z matematiky a ohání se logikou. Ale stále nechápe rozdíl mezi maturitou z matematiky a výukou matematiky. I kdybychom zrušili celou maturitu, nezrušíme tím ani výuku ani neohrozíme význam jednotlivých předmětů.

13.2.2020 v 14:40 | Karma: 23,25 | Přečteno: 615x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 289
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 888x
Píšu jen tak, pro radost. Ne vždy z radosti.

Seznam rubrik