Kariérní řád jako arogance moci
Jednou z největších slabin prvních podob kariérního řádu byl standard učitele, tedy snaha popsat kompetence jednotlivých kariérních stupňů. Návrh, který právě putuje do sněmovny, vyřešila ministryně Valachová geniálním způsobem. Problém prostě obešla a posílá pouze standard pro druhý kariérní stupeň. „Tisk 959 neobsahuje návrh vyhlášky indikátory (resp. deskriptory), jejichž pomocí byly profesní kompetence gradovány do kariérních stupňů,“ vzkazuje poslancům. Prostě polotovar, protože teprve kdesi v zářné (nejlépe povolební) budoucnosti „budou vyhlášku doplňovat v samostatném, nenormativním materiálu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.“ MŠMT poslední dva roky předělává podobu kariérního řádu, aby před finále v parlamentu vycouvalo z řešení.
Standard učitele obsahuje 11 jakýchsi kompetencí, které bude učitel postupující do druhého kariérního stupně dokladovat a obhajovat při atestaci. Kompetenci vždy doplňují indikátory pro atestaci, příklady výstupů pro dokladové portfolio a způsoby ověření. (Papír snese i tohle ptydepe valící se na hlavy učitelů.) Samotné kompetence jsou formulovány velice obecně. Např. „Své specifické znalosti běžně využívá ve své pedagogické činnosti.“ Co jsou ty specifické znalosti? Co je běžně? A vlastně proč? Bude-li učitel včelařit, promítne to jako specifickou znalost do běžné pedagogické činnosti? – Avšak ani indikátory nejsou formulovány přesněji. „Orientuje se v oblasti digitálních technologií a účelně je využívá.“ Co vlastně znamená, že se orientuje? A co je účelné využívání?
Popravdě bude nakonec o většině rozhodovat ředitel školy jako nejdůležitější osoba první atestace. Vždyť hodnocení ředitele je jeden z uvedených způsobů ověření kompetence při AŘ. A bude to také ředitel, kdo bude učitele uvolňovat pro účast na DVPP. Zatím je však možné, že tento čas učiteli odečte jako nesplnění týdenní přímé vyučovací povinnosti. Navíc je veřejným tajemstvím tristní stav DVPP, které se stalo kořistí vzdělávacího byznysu, vrhajícím se vždy tam, co právě frčí. Jednou na kritické myšlení, pak na osobnostní a sociální výchovu, dnes na inkluzi živenou šablonami. MŠMT jako obvykle začíná od konce. Nemělo nejdříve zajistit kvalitní systém dalšího vzdělávání? (Podobně jako se rozjela inkluze a teprve za pochodu se pracuje na zlepšování a sjednocování poradenských služeb.)
Nejméně pochopitelné na celém kariérním řádu je přesvědčení ministryně Valachové, že bude pro učitele motivující. Motivující je pouze příplatek navíc. Dají se očekávat dva scénáře. Scénář první: české švejkování. Scénář druhý: c. a k. byrokracie. Nejvíce bude opět záležet na řediteli školy, který z obou zvolí. Ředitel-švejk se spokojí s jedenácti okomentovanými dokumenty. Kolega například navrhl dokladovat indikátor „sleduje vývoj ve svém oboru“ tím, že vlepíme účtenky za odbornou literaturu. (Mimochodem právě takové sebevzdělávání kariérní řád nedoceňuje.) Ředitel-byrokrat bude trvat na 55 bůhvíjak okomentovaných dokumentech. Ani v jednom scénáři není nic motivujícího a především nic účelného, nic smysluplného, nic, co by podpořilo opravdový profesní rozvoj učitele.
Zůstává jen ta arogance moci, se kterou bude učitelům tzv. kariérní řád vnucen.
Zdeněk Sotolář
Objektivní není totéž co stejný
Tak prý najednou hrozí jakési snížení kvality přijímaček a maturit. A přijímačkový pohovor prý by nebyl objektivní.
Zdeněk Sotolář
Novináři nešíří informace, zato šíří zmatek
Především v informacích o školství. Dnes v Novinkách.cz jeden tvrdí, že ministerstvo školství o revizi rámcových vzdělávacích programů usiluje delší dobu. Usiluje? Jak? Nějaký příklad? Opak je pravdou, pane redaktore.
Zdeněk Sotolář
Co ve školách zůstane po současném chaosu?
„Školní vzdělávací programy a tématické plány jsou přesycené balastem,“ říká paní ředitelka Gottfriedová. Co vlastně říká? A co říká o sobě? A co neříká?
Zdeněk Sotolář
Budou školy příště ve svěrací kazajce paragrafů?
Úvodem je potřeba jasně říci, že distanční výuka je nouzovým řešením nouzové situace. V mnohém jsme se poučili a zjistili, co jde, co nejde. Například jsme zjistili, že učitelé dovedou rychle improvizovat bez skutečné pomoci MŠMT.
Zdeněk Sotolář
Ministře Plago – odstupte!
Plaga zarputile prohlubuje chaos v českých školách a svými chaotickými a vnitřně rozpornými pokyny popírá zdravý rozum, mate veřejnost a ničí pohled na celé školství.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...
Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman
Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...
Pronájem bytu 2+kk, 52 m2, Doksy
Sokolská, Doksy, okres Česká Lípa
9 000 Kč/měsíc
- Počet článků 289
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 888x